Introduktion
På initiativ av Europarådet har ungdomar från olika europeiska länder utarbetat denna europeiska stadga för demokratiska skolor utan våld som baserar sig på de fundamentala värderingar och principer som är gemensamma för alla européer, särskilt de värderingar och principer som ingår i den europeiska konventionen för mänskliga rättigheter och fundamentala friheter.
Denna grupp av ungdomar rekommenderar att alla skolor tar denna stadga under allvarligt övervägande, som en modell för att främja demokratisk bildning utan våld över hela Europa.
Tagande i beaktande de olika förhållandena angående utbildning i de olika europeiska länderna, kan denna stadga antingen bli antagen som sådan eller anpassad och vidare förstärkt av skolsamfundet i enlighet med det ovannämnda, samtidigt som dess anda och de allmänna principerna bevaras.
[Ett promemoria med förklaringar kompletterar denna stadga genom att ge exempel och förklaringar i syfte att underlätta dess förverkligande.]
Europeisk stadga för demokratiska skolor utan våld
1. Alla medlemmar av skolsamfundet har rätt till en trygg och fridfull skola. Alla har ansvaret att medverka i uppbyggandet av en positiv och inspirerande miljö för inlärning och personlig utveckling.
2. Var och en har rätt till att bli jämlikt behandlad och respekterad oberoende av personliga olikheter. Alla har friheten att uttrycka sig utan att riskera att bli diskriminerad eller undertryckt.
3. Skolsamfundet försäkrar att alla är medvetna om sina rättigheter och skyldigheter.
4. Varje demokratisk skola har ett demokratiskt tillsatt beslutsfattande organ bestående av representanter för eleverna, lärarna, föräldrarna, och andra andra medlemmar av skolsamfundet när det är lämpligt. Alla medlemmar i organet har rösträtt.
5. I en demokratisk skola är konflikter lösta på ett icke-våldsamt och konstruktivt sätt i samarbete med alla medlemmar av skolsamfundet. Varje skola har personal och elever som är utbildade i att lösa konflikter genom rådgivning och medling.
6. Varje fall av våld utreds och tas itu med snarast och uppföljs vare sig det är elever eller andra medlemmar av skolsamfundet som är inblandade.
7. Skolan är en del av den lokala gemenskapen. Samarbete och informationsutbyte på lokal nivå är väsentligt för förebyggande och lösande av problem.